Två veckor!

Idag är lille V två veckor gammal!

Det var med lite oro i kroppen som vi gick till bvc idag. V har varit ganska så gnällig den senaste tiden och mamma tycker att amningen strulat en del. Jag försökte in i det längsta härda ut med mina såriga bröstvårtor men i tisdags tog det stopp. Man ska inte behöva ha ångest inför varje amningstillfälle och gråta utav smärta när man ska mysa med och ge mat åt sin lille bebis. Så mamma skickade pappa till apoteket där han köpte bröstvårtsskydd som man kan ha på medan man ammar.

När vi väl kom till bvc och jag berättat om mina bekymmer så tyckte hon att det var lika bra att väga honom med en gång. Vågen stannade på 3070 gram, samma som föregående fredag. Inte konstigt att V varit gnällig. Jag fick en stor klump i halsen och kände mig som världens sämsta mamma som inte ens kan mätta sitt lilla barn... Bvc-sköterskan sa att mjölken antagligen haft problem med att rinna till eftersom jag haft så ont och inte kunnat slappna av under amningarna. Om det var okej med mig ville hon se mig amma så att han sög ordentligt. Det gick väl bra sa jag, men påpekade att jag hade ammat honom precis innan vi gick dit. Men när vi lade V till bröstet (det högra) så åt han jättefint och sög jättebra tyckte hon och undrade om vi inte kunde väga honom igen efter amningen för att se så att han fick i sig och blev mätt. Jodå, nu stannade vågen på 3140. Så 70g mjölk fick han i sig, höger bröst fungerade prima. Men vänster har varit betydligt sårigare och dessutom varit lite stockat så jag fick rådet att köpa en handpump och mjölka ur det efter att han har ätit för att det ska bli bättre och ge honom den mjölken med sked så han får i sig lite extra. Sen skulle vi försöka mata honom lite oftare också, gärna varannan timme, istället för var tredje som det ofta blivit den senaste tiden. Vi fick tid för att komma tillbaka på måndag och då hoppas jag verkligen att det ska ha vänt och lille V börjar lägga på sig ordentligt så jag slipper gå och oroa mig.

Resten av eftermiddagen har fungerat bra. V har ätit och fram för allt sovit ordentligt, något han inte haft ro till den senaste tiden då det strulat med amningen. Vid kl 17 kom Sandra på besök för att titta på det lilla underverket och V låg och sov i hennes famn jättelänge och var allmänt söt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0